Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/11022
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Лілік, Ольга Олександрівна | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-05T09:05:05Z | - |
dc.date.available | 2025-06-05T09:05:05Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Лілік О.О. Роль і місце візуальної грамотності у формуванні дослідницької компетентності старшокласників на уроках української літератури. Актуальні питання в сучасній науці. 2025. №3(33). С.840-851. | en_US |
dc.identifier.uri | erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/11022 | - |
dc.description.abstract | У статті схарактеризовано роль і місце візуальної грамотності у формуванні дослідницької компетентності старшокласників на уроках української літератури. У процесі дослідження з’ясовано, що візуальна грамотність – це навчена здатність точно інтерпретувати наявні візуальні повідомлення та створювати новий візуальний продукт. До провідних ознак сформованості візуальної грамотності належить здатність переводити візуальні образи на вербальну мову; уміння створювати на основі зображення вербальний текст; розуміння символічної природи візуального образу; знання візуальних стереотипних образів-символів; трактування смислового навантаження композиції; розроблення комунікативних ідей; створення власної візуальної інформації; уміння мотивувати доцільність форми подання інформації. Обґрунтовано необхідність формування візуальної грамотності старшокласників в умовах сучасного освітнього й соціокультурного середовищ, а також її взаємозв’язок із розвитком критичного мислення креативності, інфомедійної грамотності, а також дослідницької компетентності. З’ясовано, що дослідницька компетентність – це цілісна, інтегративна якість особистості, що поєднує в собі знання, уміння, навички, досвід діяльності дослідника, ціннісні ставлення та особистісні якості і виявляється в готовності і здатності здійснювати дослідницьку діяльність з метою отримання нових знань шляхом застосування методів наукового пізнання, застосування творчого підходу в цілепокладанні, плануванні, прийнятті рішень, аналізі та оцінці результатів дослідницької діяльності. Розроблено методику, що ґрунтувалася на таких педагогічних умовах: формування візуальної грамотності учнів має здійснюватися комплексно, у взаємозв’язках із інформаційною грамотністю, цифровою безпекою, критичним мисленням, що в загальному результаті безпосередньо вплине на формування в них дослідницької компетентності; візуалізований навчальний матеріал має бути високої якості, відповідати психологічним особливостям розвитку сучасних учнів, враховувати вимоги навчальної програми з української літератури щодо формування ключових і предметної компетентностей; необхідно забезпечити підбір таких навчальних завдань, методів і засобів навчання, які можна використовувати в онлайн і офлайн форматах. Для аналізу ефективності розробленої методики обрано такі критерії сформованості досліджуваного феномену: здатність критично сприймати, розуміти, аналізувати й інтерпретувати візуальні матеріали, пов’язані з українською літературою; здатність використовувати візуальні матеріали під час науково-дослідницької діяльності з української літератури, зокрема в контексті виконання навчальних проєктів і дослідницьких робіт; здатність протистояти негативним впливам візуалізації в контексті української літератури; здатність розуміти й задовольняти свої візуальні потреби. Відповідно до цих критеріїв визначено рівні початковий, середній, достатній, високий. Проведена експериментально-дослідницька робота підтвердила ефективність розробленої методики, її позитивний вплив на формування дослідницької компетентності учнів старших класів. | en_US |
dc.publisher | Актуальні питання в сучасній науці | en_US |
dc.subject | дослідницька компетентність | en_US |
dc.subject | візуальна грамотність | en_US |
dc.subject | уроки української літератури | en_US |
dc.subject | науково-дослідницька діяльність | en_US |
dc.subject | старшокласники | en_US |
dc.subject | педагогічні умови | en_US |
dc.subject | критерії | en_US |
dc.title | Роль і місце візуальної грамотності у формуванні дослідницької компетентності старшокласників на уроках української літератури | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Розташовується у зібраннях: | Авторські публікації дослідників |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Роль і місце візуальної грамотності у формуванні дослідницької компетентності старшокласників на уроках української літератури.pdf | 239,52 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.