Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/11248
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДейкун, Микола Петрович-
dc.date.accessioned2025-06-24T09:55:58Z-
dc.date.available2025-06-24T09:55:58Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationДейкун М. Підходи до формування національної системи громадського здоров’я через стратегію «Здоров’я у всіх політиках». Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка ; голов. ред. М. О. Носко. Чернігів : НУЧК, 2025. Вип. 31 (187) С. 356-363.en_US
dc.identifier.urierpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/11248-
dc.description.abstractУ дослідженні обґрунтовано, що в Україні реалізація стратегії «Здоров'я у всіх політиках» стало актуальною темою в контексті розвитку політики охорони здоров'я та надзвичайно важливою в процесі створення ефективно діючої Національної системи громадського здоров’я. Враховуючи, вітчизняний та міжнародний досвід організації систем громадського здоров’я, а також взаємозв'язок між здоров'ям населення та іншими сферами, такими як освіта, соціальна політика, економіка, екологія, транспорт та відношення кожного індивідуума до власного здоров’я обґрунтовано модель структури Національної системи громадського здоров’я. Мета статті – обґрунтувати підходи до формування Національної системи громадського здоров’я через стратегію «Здоров’я у всіх політиках». Методологія. У дослідженні застосовано системний підхід до аналізу законодавчого забезпечення системи громадського здоров’я в Україні з урахуванням міжнародних стандартів та національних стратегічних документів. Методологія ґрунтується на принципах міжсекторальної взаємодії, стратегічного планування, інтеграції підходів «Health in All Policies» (Здоров’я в усіх політиках) та дотримання прав людини. Наукова новизна статті полягає у виявленні ключових напрямів розвитку законодавства України щодо громадського здоров’я в умовах сучасних викликів; обґрунтуванні доцільності системного впровадження принципу «Здоров’я в усіх політиках» (HiAP) в національну політику; аналізі законодавчих колізій та прогалин у забезпеченні міжвідомчої взаємодії; формулюванні рекомендацій щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання системи громадського здоров’я на основі міжнародного досвіду та практики країн ЄС. Висновки. Стратегія «Здоров’я у всіх політиках» в Україні зорієнтована на глобальні рекомендації ВООЗ щодо реалізації такого підходу та є невід’ємною частиною процесу створення ефективно діючої системи громадського здоров’я в країні. Проведені дослідження свідчать про відсутність в країні організованої ефективно діючої системи громадського здоров’я. Хоча законодавча база України містить положення, спрямовані на інтеграцію здоров’я у всі політики, повна відповідність чинного законодавства стратегії «Здоров’я у всіх політиках» ще не досягнута. Необхідні подальші кроки для практичного впровадження цього підходу в усіх сферах державної політики. Відсутність в країні організованої ефективно діючої системи громадського здоров’я не дозволяє ефективно реалізувати стратегію «Здоровʼя у всіх політиках». Запровадити механізм оцінки впливу чинного законодавства на здоров’я населення, а кожну, нову, законодавчу ініціативу слід проводити експертизу та аналіз впливу наслідків її реалізації на демографічну ситуацію, на стан громадського здоров’я та на відповідність стратегії «Здоровʼя у всіх політиках». Доведено, що вітчизняного досвіду та результатів фундаментальних досліджень недостатньо для створення ефективно діючої системи громадського здоров’я в нашій країні. Важливим інструментом в процесі створення ефективно діючої системи громадського здоров’я в нашій країні є, значно більший, досвід економічно розвинених країн який необхідно брати за орієнтир, вивчати і використовувати. Україні потрібні державна, довгострокова медійна стратегія та єдиний центр стратегічних комунікацій у сфері громадського здоров’я, масштабні соціальні ролики, ток-шоу, освітні програми, активне просування через усі ЗМІ, блогерів, інфлюенсерів, соцмережі, які реально впливатимуть на свідомість людей і сприятимуть покращенню демографічної ситуації та здоров’я населення, зміцнять комунікаційну стратегію протидії фейкам, оперативно реагуватимуть на міфи про здоров’я, сім’ю, народжуваність, запустять медійні платформи з перевіреною інформацією, підсилять кампанії щодо здорового способу життя, збільшать контент про спорт, правильне харчування, важливість профілактичних обстежень, тощо.en_US
dc.publisherВісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченкаen_US
dc.subjectсистема громадського здоров’яen_US
dc.subjectдержавна політикаen_US
dc.subjectстратегіяen_US
dc.subjectздоров’я у всіх політикахen_US
dc.subjectінтеграціяen_US
dc.subjectфундаментальні дослідженняen_US
dc.subjectосвітаen_US
dc.subjectкомплексний підхідen_US
dc.subjectміжсекторальна взаємодіяen_US
dc.subjectекологіяen_US
dc.subjectсоціально-економічний розвитокen_US
dc.subjectдемографічна ситуаціяen_US
dc.subjectздоров’я населенняen_US
dc.subjectдетермінанти здоров’яen_US
dc.subjectзаконодавча базаen_US
dc.titleПідходи до формування національної системи громадського здоров’я через стратегію «Здоров’я у всіх політиках»en_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Вісник Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т.Г. Шевченка : науковий журнал



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.